Újabb két beszámolót kaptam a fanyüvőről. Az elsőt egy a nevét elhallgatni akaró szemtanú küldte.

Régen történt, az emlékeim sem frissek már ezzel kapcsolatban de amennyire lehet felelevenítem, nem ferdítve a tényeket.
Táborban voltunk, a Füzéri várat látogattuk meg, és amikor a várhoz mentünk fel akkor történt, az észlelés, ha fogalmazhatok így. A csoport legalább 30fő volt tanárokkal együtt. Mi 3-4 fő, leghátul jöttünk, mindig lemaradtunk, mert hátul nem piszkáltak a tanárok. Előre szóltam hogy kisdolgom van kiállok oldalra. Egy másik srác is éppen ilyen problémákkal küzdött így oldalra mentünk. És miközben mi épp pisiltünk (elnézést a részletinfóért) morgásra lettünk mindketten figyelmesek. Mind ketten megijedtünk nem tudtuk mi lehet. De a félelem fölé kerekedik mindig a kíváncsiság hát szétnéztünk gyorsan. És ekkor pillantottunk meg a fán valami féle lényt, ami szőrös volt. A magasságát nem tudtuk megítélni, mert a fán összekuporodva kapaszkodott/ ült. Mondanom sem kell megijedtünk és elrohantunk. 
 
A másik eset, amikor hasonlót láttam, az a Szilvásvárad melletti erdőben történt egy gyalogtúra alkalmával pár évvel később. Ott is szintén láttam a fák között egy hasonló lényt. De a távolban.

A második eset pedig Mátranovákon történt. Nádasdi Gergő nevű olvasónk küldte be.

Hello.Ismét hallotam 1 történetet innen Mátranovákról.Ma egyik barátommal kinn voltunk az erdőbe kutyát sétáltatni és ot mondta nekem a barátom hogy télen motorozott a régi temetőnél.Tudni kell,hogy az 1 hegy ahol temető volt ien löszfalból van és annak a tövében van 1 régi foci pálya.Régen mikor jó idővolt a suliból oda jártunk ki tesizni.És van ott 1 homok gödör ahol távol ugrást csináltak.Szóval az a gödör már most kicsit mély mer elhordták belőle a homokot és kissé nagy a fűis.Szóval épp fordult meg a motorral mikor a lámpa 1 pillanatra a gödörhöz világított és egy fehér valamit látott gugolni aminek kb a mellkasától felfelé lehetett látni a testét.Annyira megiedt hogy azonnal elment onnan.De megnéztük most a gödröt és mikor én gugoltam benne akkor semmim nem látszódott.És ez akkor tályban lehetett mikor írtam is neked h furcsa kiabálás hangok jönnek az erdő felől.Mer ez a pálya a falu végén van és szerintem nem volt élelme és közel merészkedett mer arra felé elég sokan dobálják ki a szemetet.Gondolom én.

Az elsőnél az érdekes az, hogy most először kaptunk jelentést a Bükkből, ahol a helyi szláv lakosságnak a hiedelemvilágában vannak a fanyüvőhöz hasonlatos teremtmények.

Zmora: A répáshutai hitvilág egyik legélénkebben élő alakja. A hit intenzitásának, a hiedelemtartalom kopásának megfelelően a zmora lehet rosszindulatú szellemlény, meghalt emberek visszajáró szelleme, de lehet élő személy is.16 Egyes elbeszélésekben a boszorkánnyal azonosítják, s ennek az az alapja, hogy mind a boszorkány, mind pedig a zmora láthatatlan alakban éjszaka fejti ki ártó tevékenységét.

Bohinka: szőrös, piszkos, férfi vagy női alakot öltő erdei szellemlény vagy pedig csúf, púpos nő. Ritkábban magát a bohinkát mondják a gyereket kicserélő szellemlénynek.2' Sőt a bohinkát azonosnak tartják a vodná babával. Az erdei szellemeknek, ártó szellemeknek a képzetköre nagymértékben keveredett tehát.

A bejegyzés trackback címe:

https://kriptid.blog.hu/api/trackback/id/tr94454744

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maskedmagicianfan · http://kriptozoologia-kitalalt.blogspot.com/ 2012.04.17. 16:22:00

Helló, Néma Bob! E-mailba küldtem egy linket arrol amit a gyakorikérdéseken találtam, és úgy gondoltam köze lehet a nyüvihez.
A szemtanú az udvarában látta és szellemnek gondolta. Szerinte fekete volt, kb. 2 méter magas és vékony testalkata volt. Utána a lény elfutott és átugrotta a kerítést.

KMJ 2012.04.17. 19:52:25

@maskedmagicianfan: Azt én is olvastam már, amúgy nem hiszem, hogy sok hasznát vehetnénk, mert nem írt részleteket a lényről.

Bob felvetett Bohinkája a szláv legendákból felkeltette az érdeklődésemet, és azon belül is a csúf púpos női változata, és azért mert miért pont nőként van jellemezve? Nekem ez azért furcsa, mert nem sok nőiesség van egy ilyen fanyűvőn a tudomásom szerint, valószínüleg a nemi különbségek sem túl szembeötlőek, talán a kis orr és a vékony alkat lehet az oka?.

maskedmagicianfan · http://kriptozoologia-kitalalt.blogspot.com/ 2012.04.18. 16:56:37

Egyébként én nem nagyon hiszem, hogy a fanyüvő egy pliopithecus lenne. Mert van valami amiben nem egyezik meg a kettő:
A méter... Ugyanis nemigen hiszem hogy a pliopithecus valaha megnőne 2 méter magasra. Max az lehetséges hogy a fanyüvő egy távoli leszármazottja a pliopithecusnak, és nem hiszem hogy ennyi időn keresztül fennmarad a pliopithecus hiszen az evolúció nem áll le, muszáj az idők során változni és alkalmazkodni.

KMJ 2012.04.19. 15:56:19

Ha létezik ez a majomszerűség, akkor én sem hiszem, hogy gibbon féle, akkor már inkább az Oreopithecus bamboliit tartom eddig az egyik legvalószínűbb ősének,ha nem a legvalószínűbnek. Bár az Oreopithecusok is elég kicsikék voltak kb 110-120 cm-esek, 25-30 kg-osak, 6,5 millió évre teszik a kihalásukat amikor találkozott az elszigetelt szigetük az európai kontinenssel amin kardfogú macskák tanyáztak. De mivel elvileg az Oreopithecusok is az alacsony hegyekben éltek, és egy az egyben ugyan olyan a járásuk mint a mai "fanyűvőké", elképzelhetőnek találom egyezés, és realitálisan is, hogy a fanyűvők a leszármazotjaik.
Még a fanyűvő alkatából adódóan sem gondolom, hogy magas hegyekben élne, megkockáztatom, hogy a hőszígetelő felépítésével nem bírna ki -30°Celziusz foknál hidegebbet, de ugyanakkor szüksége van a hegyekre a bújdosás miatt, és szerintem csak néha tévednek lapos vidékekre, vagy magas hegyekre.

KMJ 2012.04.21. 23:37:04

Ha találunk összefüggéseket a fanyűvők és emberfarkasok között, akkor talán jelent valamit, hogy régi Magyarország Ugocsa vármegyéjében volt emberfarkas hajtó-vadászat.
Amúgy én elsősorban a látásuk fejletségének tudom be a fanyűvők fő tájékozódó eszközét.

2012.04.22. 14:18:01

Nem akarok követelőzni, de talán megérné összeszedni a cikkekben és a kommentekben található néprajzi utalásokat röviden összeszedni egy bejegyzésben, hogy könnyebben vonhassunk le belőle információkat. (Bohinka: ehhez hasonló lény már a bolgár folklórból lett idézve).
süti beállítások módosítása